Näytetään tekstit, joissa on tunniste Ihania valoja. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Ihania valoja. Näytä kaikki tekstit

maanantai 4. tammikuuta 2016

Turussa - Visiting Turku

Meillä oli aivan ihana ilta Turussa!

Tyttöjen joululoma täällä Helsingissä oli päättymässä ja me mieheni kanssa päätettiin hetken mielijohteesta lähteä viemään heitä takaisin Turkuun. Tässä oli vähän oma lehmä ojassa, koska halusin käydä katsomassa Aboa Vetus Ars Novassa parhaillaan olevan nukkekotinäytelyn. Pojat saatiin hoitoon vanhemmilleni, joten tää reissu oli ihan silkkaa luksusta.

Turussa kaikki tuntuu olevan kävelymatkan päässä. Jätettiin auto tyttöjen talon eteen ja käveltiin museolle. Sieltä syömään ja vähän eri reittiä takaisin. Voi että oli kaunista! Oli ihanaa kävellä kirpeässä pakkasillassa ja ihastella hienosti valaistuja vanhoja taloja.

Ja siis mulle on iso juttu jo se, että pääsee ihan vaan aikuisporukalla syömään. Ei tarvii pilkkoa kenenkään muun annosta tai väistellä kastiketahraisia sormia.

Nyt kun mietin, niin varmaan sen takia, että pojat ei ollu mukana, ehdin ihastella kävellessä niin paljon maisemia. Ei tarvinnut koko ajan vahtia ja pelätä, että joku seurueesta pompahtaa väärään aikaan tai väärässä paikassa autotielle.

Ajettiin samana ilta kotiin. Tää oli pieni reissu -vain muutaman tunnin, mutta niin ihana, että oon vieläkin ihan fiiliksissä.


We had a lovely evening in Turku!

Our girls' Christmas vacation here in Helsinki was coming to an end and my hubby and me decided on a whim to take them back to Turku. I had a vested interest here because I wanted to see a doll house exhibition in Aboa Vetus Ars Nova. My parents promised to babysit our boys so this trip was pure luxury.

In Turku everything seems to be in a walking distance. We left our car in front of the girls' apartment and walked to the museum. From there we walked to the restaurant and then back to the car using a different route. Oh it was so beautiful there! It was wonderful to walk in frosty night and admire beautifully led old buildings.

For me it's a big deal just to go to dinner in an adult company. Then I only have to chop my own dish and there is no need to dodge sauce smeared fingers.

Now when I think of it, that must have been the reason I was able to see all those sights. Meaning, I didn't have to constantly guard everyone and to be afraid that someone from our party jumps on the road in wrong time or place.

We drove home that same night. This was only a short trip, just a few hours, but so lovely that I'm still all excited about it.


Turun Tuomiokirkko
Turku Cathedral


Joenrantamaisemia
River bank sights





Näyttely Aboa Vetus & Ars Novassa. Nukkekoteja 1700-luvulta tähän päivään.
Exhibition at Aboa Vetus & Ars Nova. Dolls' houses from 1700's to this day.



























Modernin huvilan kanssa samassa tilassa oli hienoja rantakuvia Hangosta 1930-luvulta.
There were nice beach pictures from 1930's Hanko in the same room with that modern villa.



Lisää jokimaisemia
More river sights














Illallispaikaksi valittiin Fontana Café
We had dinner at Fontana Café









lauantai 21. marraskuuta 2015

Lintulaudan uudistus - A bird feeder upgrade

Mulla on tällainen vanha lintulauta (mutsi osti sen Claes Ohlsonilta muistaakseni viime vuonna tai sitä edellisenä). Oon alusta asti pitänyt sitä vähän ahdistavana, kun se on ollut niin synkkä ja suunitellut sen maalausta. Vihdoin iski kipinä hoitaa tää projekti.

Me maalattiin meidän talo viime kesänä ja ajattelin, että ois kiva jos tää pikkumökki olis saman värinen. Maaleja jäi jonkin verran yli ja niitä oli kiva päästä hyödyntämään. Sitä paitsi lintulauta kestää nyt paremmin säiden armoilla, kun se on maalattu kunnon talomaaleilla.

Oon tosi tyytyväinen valoisaan lopputulokseen. Miks en tehny tätä jo aiemmin?


I have this old bird feeder (my mom bought it from Claes Ohlson last year or the year before). From the very beginning it's been oppressive because it was so gloomy and I've been planning to repaint it. Finally I got the spark to grasp this project.

We painted our house last summer and I thought it would be nice if this little cottage was the same color. We have some left-over paint and it is nice to be able to use that now. Besides, the bird feeder is more durable for the weather now when it's painted with real house paint.

I'm very pleased with the bright result. Why didn't I do this earlier?










Alkutilanne. Synkkä punainen talo.
The beginning. A gloomy red house.









Katon saa irti.
The roof comes off.




Yäk. Homeiset nurkkalaudat.
Yuck. The moldy corner planks.








Välillä pitää ruokkia joukkoja.
Troop-feeding break.


















Talon takana on joskus ollut tikkaat, mut ne on hävinny jonnekin.
Tein tilalle tämmösen kyltin.
There has been a ladder behind the house but they've gone missing.
I made this sign to fill the empty space.









Valot on vaan kuvaussöpöilyä. Ei oo ulkokäyttöön tarkoitettu valosarja.
Enkä tiiä mitä linnut tykkäis.
The lights are just photograph-props-cuteness. Those string lights are not for outdoor use.
I also don't know what the birds would think about them really.

















torstai 19. marraskuuta 2015

Kyltti ja Jouluvaloja - A sign and some Christmas lights

Jee marraskuu!

Jouluvalokausi on virallisesti alkanut. Ainaki mä rupeen kaipaamaan pieniä tuikkivia valoja heti pyhäinpäivän jälkeen. Ne on niin ihania tässä pimeydessä.

Näissä kuvissa näkyy myös yksi mun tekemistä kylteistä. Se on kyllä vähän valheellinen... ei meillä ollu viime viikolla siistiä. Ehkä viime vuosikymmenellä? Siivouksen jälkeen koti pysyy siistinä ehkä puoli tuntia. Sit on taas vaatteita ja leluja ympäriinsä. Ja kaikki sohvatyynyt valtavana pomppuratana.


Yippee, November! 

Christmas light season has officially started. I for one will start to miss the little twinkling lights right after halloween. They are so lovely in this darkness.

These pictures also show one of the signs I made. It's a bit false though... our house wasn't clean last week. Maybe last decade? After cleaning our home stays clean for about a half an hour. Soon there are clothes and toys all over. Also all the cushions from the couches form a giant bouncing track.


















Näistä tulee ihanat sydämet seinälle.
These cast lovely hearts on the wall.








Kieputin valosarjan vanhan pajusydämen ympärille. Tää on meillä kuistin ikkunassa.
I twisted a string light around an old willow heart. This is in our porch window.  

keskiviikko 11. marraskuuta 2015

Origami-valosarja - Origami light garland

Tästä valosarjaideasta tykkään tosi paljon.

Aion toteuttaa tän uudestaan tänä vuonna. (Tää edellinen koki kohtalon lasten käsissä.) Tekemiseen tarvitaan vain origamipapereita 15x15 cm ja led-valosarja.

Origamikuutiot taitellaan vesi-ilmapallotekniikalla, puhalletaan auki ja sitten vaan työnnetään valosarjan lamppu puhallusaukosta sisään. Mulla nää on pysyny ihan hyvin kasassa, jos eivät ole joutuneet pienten lasten käsiin.


I like this light garland idea very much.

I'm gonna do it again this year. (This previous one met its faith in the hands of my baby boy.) You only need some origami papers 15x15 cm and a LED light garland to make this. 

Fold the origami cubes using the water balloon technique, blow it open and just push the lightbulb through the blowing hole. In my home these have remained well in one piece unless they've ended up to the hands of small children.